Drukuj  

Budowanie zaangażowania i przewagi konkurencyjnej w trudnych czasach / 09 / 2013

Czasy trudnej sytuacji gospodarczej to dla menadżerów duże wyzwanie i sprawdzian ich umiejętności zarządzania zespołem. Z jednej strony, pracownicy chcą myśleć o przyszłości optymistycznie, pozytywnie i ochoczo. Z drugiej strony, wiadomości na temat stanu gospodarki, rozmowy z niektórymi klientami i opinie innych osób w organizacji mogą prowadzić do poczucia braku komfortu i niepewności. Jak zatem poradzić sobie z tymi sprzecznymi sygnałami? Jak zadbać o pozytywne środowisko pracy, tak aby pracownicy skupili się na przyszłości i myśleli
o niej pozytywnie?
 
Skup się na wizji i misji
 
W czasach niepewności należy oczywiście informować na bieżąco o strategii organizacji, jej wizji i misji, jednak przede wszystkim należy brać pod uwagę, jaki jest wkład twojego zespołu w ich realizację. Okres spowolnienia gospodarczego to dobry czas na wyjaśnienie zespołowi, jak bardzo kluczową rolę odgrywa w całej organizacji. Menadżerowie muszą stworzyć inspirującą wizję przyszłości swojego działu i zespołu. A następnie przedstawić ją zespołowi, wyjaśniając jak każdy jego członek może przyczynić się do jej realizacji. Jeżeli każdy pracownik zrozumie znaczenie swojej roli na poziomie organizacji, działu i zespołu, jego poczucie zaangażowania wzrośnie.
 
Wzmacniaj relacje
 
Kluczową rolą każdego lidera jest kształtowanie wspierających siebie nawzajem, lojalnych i utalentowanych pracowników. Nie można tego osiągnąć na odległość. W czasach zawirowań i zmiany musisz być szczególnie dostępny i widoczny. Pracownikom zależy na przełożonym, który ich zna (na stopie osobistej i zawodowej), jest gotów ich wysłuchać i potrafi znaleźć czas na ich indywidualne problemy. To właśnie wtedy trzeba wyjść do pracowników, częściej rozmawiać, dzwonić i na bieżąco odpowiadać na maile. Pracownicy, którzy mają dobre relacje z przełożonymi bardziej zaangażują się w pracę na rzecz organizacji. Upewnij się, że przeznaczasz odpowiednio dużo czasu na wzmacnianie relacji z pracownikami.
 
Zadbaj o ciągły i właściwy dialog
 
Jeżeli chcesz pociągnąć ludzi za sobą, musisz pamiętać o otwartej komunikacji ze wszystkimi pracownikami. Możesz to osiągnąć prowadząc ogólne rozmowy, informując o komunikatach z poziomu organizacji oraz skupiając uwagę pracowników na bieżących zadaniach. Pamiętaj, aby przewidzieć czas na omówienie oczekiwań, wartości pracy danej osoby oraz kluczowych mierników sukcesu każdego pracownika. Pomoże to skupić się na zadaniach do wykonania (jest to kluczowe, jeżeli nie chcemy, aby brak pewności nie zaczął rozpraszać pracowników) i umożliwi rzeczową dyskusję na temat możliwych zmian w ich pozycji w następstwie wprowadzenia nowych planów. Pracownicy, którzy z entuzjazmem patrzą w przyszłość i nie obawiają się zmian, będą bardziej zaangażowani w okresie niepewności.
 
Zachęcaj do brania spraw w swoje ręce
 
Pracownicy zazwyczaj lubią mieć świadomość, że ich codzienne wysiłki przyczyniają się do realizacji większych, ważnych dla zespołu czy organizacji celów. Aby pomóc pracownikom poczuć się pełnoprawnymi i wartościowymi członkami zespołu, pokaż w jaki sposób ich praca przekłada się na realizację strategii firmy. Stwórz możliwości rozwoju umiejętności i zdolności, które przełożą się na jeszcze lepszą realizację celów w przyszłości i zachęcaj również do znalezienia innowacyjnych sposobów wykonywania zadań. Pomoże to pracować wydajniej i efektywnie planować zadania na przyszłość. Dzięki temu zyska również cała organizacja poprawiając efektywność i skuteczność, czyli dwa kluczowe czynniki pozwalające utrzymać przewagę konkurencyjną.
 
Chociaż problemy powstające w czasach zmian i kryzysów są bardzo złożone i rzadko można je rozwiązać w prosty sposób, menadżerowie nie mogą wycofać się do swojego gabinetu mając nadzieję, że sytuacja sama się naprawi. Trudne czasy wymagają konsekwentnego przywództwa. Jeżeli chcesz stworzyć środowisko, w którym pracownicy utrzymają odpowiedni poziom zaangażowania mimo niepewnych czasów, pomóż zespołowi skupić się zarówno na głównym celu organizacji, jak i na indywidualnej roli każdego członka zespołu w jego osiągnięciu. Angażuj zespół w opracowywanie pomysłów usprawniających pracę, czy nowych rozwiązań pomagających organizacji przejść przez trudny okres.
 
 

Powrót

 
 

ul. Domaniewska 37, 2nd Floor, Warsaw, 02-672, PL
P:+48 22 305 45 45

Znajdź nas na:

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Strona zaprojektowana i stworzona przez Americaneagle.com