Drukuj  

Inteligencja emocjonalna - jak podnieść jej poziom?

Zrzut_ekranu_2016-08-09_o_14.16.07
 

"Z kim wolisz mieć do czynienia: z tymi, którzy bez przerwy narzekają, są ponurzy i nieszczęśliwi czy raczej z tymi, którzy emanują radością i optymizmem? Ludzkie uczucia i postawy są zaraźliwe. Dlatego pokazujcie światu to, czym byście chcieli ich obdarzyć" – Dale Carnegie.

Hay Group, firma zajmująca się doradztwem zawodowym i rekrutacją pracowników, przeprowadziła badanie obejmujące czterdzieści cztery organizacje z tzw. Fortune 500. Wyniki? Handlowcy o wysokim wskaźniku inteligencji emocjonalnej (EQ) przynosili dwa razy większy dochód niż ci o wskaźniku przeciętnym bądź niskim.

Inne opracowanie wykazało, że programiści komputerowi odznaczający się wyjątkowo rozwiniętą zdolnością rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami pracowali nad programowaniem trzy razy szybciej niż ci, którzy tej zdolności nie posiadali.

Kolejny przykład: pewna korporacja z Dallas zbadała niedawno produktywność swoich pracowników. Okazało się, że ci inteligentni emocjonalnie pracują dwa razy wydajniej niż ich koledzy z EQ. Natomiast analiza sytuacji w branży budowlanej wyraźnie pokazała, że robotnicy, którzy nie są świadomi przeżywanych emocji, są bardziej narażeni na urazy podczas pracy.

Oto kilka wskazówek dla tych, którzy chcą podnieść swój poziom inteligencji emocjonalnej:

  • Spróbuj nazwać odczuwaną emocję i dotrzeć do jej przyczyny. Gdy w danej chwili nie potrafisz tego określić, dokonaj głębszej analizy swoich odczuć lub skorzystaj z pomocy psychologa. A jeśli masz problem z negatywnymi emocjami, takimi jak gniew czy przygnębienie, pamiętaj, że istnieją specjalne programy dla tych, którzy sobie z nimi nie radzą.
  • W trakcie gorącej dyskusji spokojnie wyrażaj, co czujesz. Nie podnosząc głosu, dokładnie omów zaistniałe okoliczności.
  • Nie pozwól, by twoje emocje osiągnęły punkt krytyczny. Jeśli nie potrafisz znaleźć wyjścia z danej sytuacji, zrób przerwę. Zajmij się czymś innym. Gdy po chwili wrócisz do problemu, znowu będziesz mógł myśleć rozsądnie.
  • Gdy stajesz przed trudnościami, zadaj sobie pytanie: „Co najgorszego może się zdarzyć?". Zaakceptuj ten najczarniejszy scenariusz, po czym postaraj się choć nieco go rozjaśnić.
  • Gdy zaczną tobą targać silne emocje, zapytaj: co w tej chwili czuję? Dlaczego się tak czuję? Co w tej sytuacji mógłbym zrobić? Jaka reakcja jest najrozsądniejsza?
  • Nie chowaj urazy ani nie trać czasu i energii na wyrównywanie rachunków.
  • Nie pozwól, by ewentualne huśtawki nastrojów wpływały na twój sposób działania – postępuj konsekwentnie, by nabrać zaufania do siebie samego.
  • Oszczędź sobie stresu związanego z chaosem w swoim życiu osobistym i nie dopuść do spiętrzenia się problemów. Mając uporządkowane myśli, możesz skuteczniej radzić sobie z trudnościami, nie reagując zbyt emocjonalnie, lecz rozsądnie i logicznie.
  • Mądrze wybieraj cele, o które warto się starać, a nawet bić – zachowaj zdrowy dystans i nie przejmuj się błahostkami.
  • Pogódź się z tym, co nieuniknione – nie martw się przeszłością, ale skup się na przyszłości.
  • Bądź wdzięczny za dobro, jakie cię w życiu spotkało. Skoncentruj się na tym, co pozytywne, a całe zło odejdzie w niepamięć.
  • Dbaj o zdrowie, właściwie się odżywiając, ćwicząc i śpiąc odpowiednią liczbę godzin w myśl powiedzenia „w zdrowym ciele zdrowy duch".
  • Szukaj towarzystwa ludzi pozytywnie nastawionych do życia. Emocje są zaraźliwe. Jeśli przebywasz wśród tych, którzy działają przede wszystkim pod wpływem silnych, negatywnych emocji, w końcu zaczynasz być taki sam. Osoby pozytywne podchodzą do życia rozsądnie. Otaczaj się nimi, a „zarazisz się" ich stylem bycia.

„Zapomnijmy o wszystkim na co jesteśmy skłonni reagować gniewem, nieufnością i brakiem życzliwości. W każdej chwili puszczajmy w niepamięć to, co złe. Jak? Nie pozwalając, by złe myśli wkradły się do naszego umysłu. Jeśli napełnimy się myślami o szczęściu, zdrowiu, bezinteresowności i życzliwości, na żadną urazę nie będzie już w nas miejsca – staniemy się ludźmi zadowolonymi z życia." – Dale Carnegie

 

Powrót

 
 

ul. Domaniewska 37, 2nd Floor, Warsaw, 02-672, PL
P:+48 22 305 45 45

Znajdź nas na:

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Strona zaprojektowana i stworzona przez Americaneagle.com