Drukuj  

Masz wystąpienie? Zostań mistrzem storytellingu!

28 wrzesień, 2016 04:34
Zrzut_ekranu_2016-09-28_o_11.43.57
 
Chcesz swoim wystąpieniem dać słuchaczom bodziec do odważnego wkroczenia na zupełnie nieznany im grunt? Najpierw zabierz ich tam w wyobraźni!

„Twoim zadaniem jest sprawić, by rozmówcy zobaczyli to, co ty widziałeś, usłyszeli to, co słyszałeś, poczuli to, co czułeś. Istotny szczegół, opisany konkretnym, bogatym językiem, jest najlepszym sposobem na przedstawienie zdarzenia, tak jak rzeczywiście wyglądało i tak, że słuchacze będą umieli je sobie wyobrazić" – Dale Carnegie

Ponad 25 lat temu, młoda urzędniczka mieszkająca w Ustroniu, na Śląsku Cieszyńskim, zainwestowała pożyczone od męża 10 tysięcy dolarów i kupiła jedną trzecią tira śmietanki do kawy. Szybko okazało się, że zakup był strzałem w dziesiątkę. Zarobione pieniądze przeznaczyła na kolejne transporty.  Po kilku miesiącach poszła o krok dalej i zamówiła produkt, którego nikt w Polsce nie znał – cappuccino. Zupełnie nieznany nad Wisłą produkt zalegał na półkach. Zainwestowane w słodkie cappuccino pieniądze mogły przepaść jak marzenia o gwiazdce z nieba. Wtedy do głosu doszła intuicja, która zupełnie nie szła w parze z rachunkiem ekonomicznym. Razem z mężem, który wspierał biznesowe poczynania żony, zdecydowali o kampanii telewizyjnej, która miała nauczyć Polaków, czym jest cappuccino i jak się je przyrządza. Reklama Mokate Cappuccino była precedensem wśród polskich rodzinnych firm. Była ryzykowna, ale skuteczna. Teresa Mokrysz, bo o niej mowa, w roku 2000 zdobyła tytuł Najbardziej Przedsiębiorczej Kobiety na świecie. Czy sukces finansowy MOKATE to ślepy traf i szczęście? Absolutnie nie! Teresa Mokrysz razem z mężem podejmowała odważne, ale bardzo przemyślane decyzje, dbając przy tym o jakość i profesjonalizm swoich działań. Analizowali swoje kroki, dzięki czemu mogli w odpowiednim momencie zareagować na wyzwania.

Po co o tym wspominamy? Właśnie w taki prosty i ciekawy sposób możesz rozpocząć swoje wystąpienie na przykład w temacie roli zaangażowania lub przedsiębiorczości. Takim przykładem z własnego podwórka jesteś w stanie przyciągnąć uwagę swoich słuchaczy mówiąc o wizerunku albo znaczeniu reklamy i marketingu w biznesie.

Kiedy uświadomisz sobie, że przemawianie jest efektywnym sposobem na zaangażowanie twojego zespołu, zaktywizowanie twoich klientów oraz przekonanie potencjalnych inwestorów, to zrozumiesz, że storytelling jest przyprawą decydującą o smaku twojego wystąpienia.

Doceń wartość storytellingu, opowiadaj historie i podawaj przykłady. Nasz mózg nie jest przygotowany do przetwarzania ani pamiętania dużej ilości suchych faktów. Aż 80% mózgu odpowiada za odbiór świata namacalnego. Właśnie dlatego przenoszenie wyobraźnią do historii, daje o niebo lepszy efekt niż klepanie punktów.

Jakie między innymi są techniki do zaangażowania publiczności i zostania mistrzem storytellingu?

Rozpocznij Mocnym Zdarzeniem

Rzeczywiste zdarzenie lub historia jest niezawodnym sposobem do zdobycia przychylnej uwagi i pokazania sedna danego przemówienia. Odwołaj się do prawdziwego, osobistego doświadczenia odpowiedniego do sytuacji. To jest to, co przykuwa uwagę ludzi i otwiera ich na perswazję. Słuchają dalej, gdyż czują się częścią sytuacji i chcą wiedzieć co się stanie. Żadne ocieplające oświadczenie nie jest potrzebne. Poprzez odwołanie się bezpośrednio do zdarzenia, łatwiej jest zdobyć uwagę publiczności.

* Używaj faktów i dowodów

Fakty, dowody, przykłady, dane statystyczne potwierdzają stwierdzenie o potrzebie zmiany. Zacznij od faktów przed wytłumaczeniem przekazu. Często umysły słuchaczy są pełne pytań. Dowód jest jednym z podstawowych narzędzi, których używamy, kiedy chcemy kogoś przekonać do swojego poglądu. To sprowadza nas do formy logicznej – nie tylko emocjonalnej – odpowiedzi. Wskaż, co dowody i fakty znaczą dla ciebie i w co wierzysz. Używaj więcej przykładów z prawdziwego życia, analogii oraz dowodów.

* Zilustruj działanie

Efektywna perswazja wymaga od nas uproszczeń przekazu. Opisuj historie zgodnie z chronologicznym porządkiem i zachowaj wszystkie istotne szczegóły. Pokaż, że ta zmiana była potrzebna i zarekomenduj konkretne działanie słuchaczom.

* Wyjaśnij korzyści

Połącz konkretne pozytywne działania z korzyścią. Wszystkie historie i anegdoty muszą się kończyć pomyślnie dla powziętego działania lub problemu, który rozwiązaliśmy. To jest mocny sposób dla zoptymalizowania znaczenia dyskusji oraz zminimalizowanie emocjonalnych konfliktów.

Pamiętaj, że aby osiągnąć oczekiwane rezultaty, twoje wystąpienie musi być dobrze przygotowane. Nie ulega wątpliwości, że skuteczne wystąpienia publiczne są zależne od tego czy umiemy zjednać sobie ludzi. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat zdobywania przyjaciół i zjednywania sobie ludzi w biznesie i na co dzień, pobierz bezpłatnie naszą Białą Księgę tutaj.

 

Powrót

 
 

ul. Domaniewska 37, 2nd Floor, Warsaw, 02-672, PL
P:+48 22 305 45 45

Znajdź nas na:

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Strona zaprojektowana i stworzona przez Americaneagle.com