Drukuj  

Rozbicie organizacyjnych molochów - zespoły interdyscyplinarne / 11 / 2013

Spójność organizacji z przyświecającą jej wizją i celami jest niezwykle istotna w dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie biznesu. Jednym ze sposobów wspierania organizacji i spójności jest tworzenie zespołów międzywydziałowych lub interdyscyplinarnych. Mogą one pomóc w otwarciu komunikacji, zwiększając sprawność i szybkość reakcji w dynamicznie przeobrażającym się otoczeniu rynkowym.
 
Umiejętność współpracy to klucz do skutecznej realizacji całego projektu, bowiem praca w takim zespole oznacza kooperację ludzi, którzy często się nie znają lub nigdy nie pracowali ze sobą, mają zupełnie inne doświadczenie, wiedzę i sposób pracy.
 

Na co zwracać szczególną uwagę w pracy zespołowej?

 

Motywuj innych swoim zaangażowaniem

Czasami w zespole projektowym dzieje się tak dużo, że nie wiemy od czego zacząć. Lepiej rzucić się od razu w wir pracy, niż czekać i się wahać. Inni członkowie zespołu doceniają współpracowników, którzy są aktywni i przyczyniają się do postępów w pracy zespołu.
 

Współpracuj z nieuniknionym

Każdy pracował kiedyś z członkiem zespołu, który marudził lub przesadnie reagował na każdy, nawet najmniejszy kryzys. Takie zachowanie nic nie wnosi. Każda organizacja napotyka niemożliwe do uniknięcia lub wyeliminowania trudności w postaci opóźnień produkcyjnych, złych warunków pogodowych, cykli sprzedaży, błędów przy wysyłce lub odbiorze, problemów kadrowych i tak dalej. Wybór mamy pomiędzy ich zaakceptowaniem jako nieuniknionych i pogodzenia się z faktami a zrujnowaniem sobie i innym życia marudzeniem, złością lub frustracją. Dlatego przyjmujmy to, co jest. Akceptacja tego, co się stało, jest pierwszym krokiem do pokonania skutków wszelkich niepowodzeń.
 

Staraj się czerpać z niepowodzeń

Każde wyzwanie stojące przed zespołem stanowi okazję do doskonalenia umiejętności organizacyjnych, procesów lub relacji. Traktując niepowodzenia jako okazje do rozwoju i wzrostu zmieniamy swoje podejście na lepsze i znacznie zwiększamy swoje szanse na sukces.
 

Daj z siebie wszystko

Kiedy wysiłki zespołu nie dają zamierzonych rezultatów jesteśmy zestresowani i zmartwieni. Jest jeszcze gorzej, gdy mamy świadomość, że mogliśmy się bardziej postarać i osiągnąć lepsze wyniki. Dawanie z siebie jak najwięcej sprawi, że zawsze będziemy odczuwać dumę z wykonanej pracy.
 

Uporządkuj swoje miejsce pracy

Uporządkowane miejsce pracy pomaga oczyścić umysł, podobnie jak zagracona, źle zorganizowana przestrzeń robocza dezorientuje i spowalnia. Większość z nas współdzieli przestrzeń roboczą z innymi osobami. Dbając o porządek w takich miejscach i sprzątając po sobie pomagamy całemu zespołowi.
 

Określ priorytety

Bycie członkiem zespołu często oznacza radzenie sobie z nieustannie zmieniającymi się priorytetami. Jednym z najważniejszych zadań jest ich uporządkowanie i podjęcie jak najszybszych działań. Może to oznaczać konieczność negocjowania sprzecznych priorytetów w ramach zespołu. Pozostali członkowie zespołu zrozumieją zmianę priorytetów i dostosują się, o ile przedstawisz im przemyślane i szczere wyjaśnienie.
 

Rozwiązuj problemy od ręki

Odwlekanie podważa skuteczność pracy zespołowej. Będąc częścią zespołu odczuwamy niepokój i stres, gdy obowiązki się spiętrzają. Inni członkowie zespołu doceniają, że potrafimy zrobić co do nas należy i przejść do kolejnych zadań.
 

Pracuj z entuzjazmem

Każdemu zdarzyło się pracować z członkiem zespołu, którego brak energii i entuzjazmu przygnębiał resztę zespołu. Pomimo niepowodzeń, przeszkód i frustracji naszym obowiązkiem jako profesjonalistów i członków zespołu jest utrzymanie osobistego poziomu entuzjazmu i przyjmowanie obowiązków z optymistycznym nastawieniem.
 

Nie spodziewaj się wdzięczności

W dzisiejszym świecie pracy oczekuje się, że każdy członek zespołu będzie ciężko pracował i dołoży wszelkich starań. Być może nikt nam nie powie, że odwalamy kawał dobrej roboty. Co więcej, wiele osób może nawet nie zdawać sobie sprawy, jak wiele wysiłku wkładamy w pracę zespołu. Czekanie na komplementy może okazać się frustrujące. Wdzięczność okazana nam, gdy się jej nie spodziewamy, będzie tym milsza.
 

Nie przejmuj się drobiazgami

Jednym z kluczy do stania się efektywnym członkiem zespołu jest umiejętność zachowania dystansu. Nie ma czasu na denerwowanie się nieistotnymi drobiazgami. Jako profesjonaliści odróżniajmy ważne kwestie od nieistotnych i unikajmy marnowania czasu. Drobiazgi doprowadzają nas do szału i budzą nienawiść tylko dlatego, że przywiązujemy do nich nadmierną wagę. Znana maksyma prawna głosi: „De minimis non curat lex" (prawo nie zajmuje się drobiazgami). Drobiazgami nie powinniśmy się też zajmować my, jeśli chcemy zachować spokój umysłu.
 
 

Powrót

 
 

ul. Domaniewska 37, 2nd Floor, Warsaw, 02-672, PL
P:+48 22 305 45 45

Znajdź nas na:

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Strona zaprojektowana i stworzona przez Americaneagle.com